UWAGA! Dołącz do nowej grupy Hrubieszów - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Hrubieszów Miasto


Hrubieszów Miasto to wiele więcej niż tylko stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym mieście Hrubieszów, które znajduje się w województwie lubelskim w Polsce.

Ten ważny punkt na mapie kraju pełni kluczową rolę w lokalnym transporcie kolejowym, łącząc mieszkańców regionu oraz turystów z innymi miejscowościami.

Ruch pasażerski

Na temat miast przez lata gromadzone są różnorodne dane, w tym również dotyczące ruchu pasażerskiego. W kontekście Hrubieszowa szczególnie interesująca jest analiza liczby pasażerów w różnych latach.

RokLiczba pasażerów na dobę
20170-9
202250-99

Historia

Historia kolei w Hrubieszowie sięga lat 60. XIX wieku, kiedy to po raz pierwszy podjęto próby wprowadzenia połączeń kolejowych w tym rejonie. W 1862 roku powstał ambitny plan budowy trasy kolejowej z Warszawy przez Żelechów, Lubartów, Lublin, Krasnystaw, Wojsławice, a następnie do Hrubieszowa oraz Uściuga. Choć projekt został zatwierdzony przez wielkiego księcia Konstantego, jego realizację wstrzymał wybuch powstania styczniowego.

Mimo iż linia, która została zbudowana w 1877 roku, nie dotarła do Hrubieszowa, lecz skierowała się w stronę Chełma, rozpoczęto starania o dodatkowe połączenia. Planowano stworzenie kolejnych odnóg, które miały prowadzić z Chełma przez Kamień, Żmudź, Putnowice, Uchanie, Nieledew aż do Hrubieszowa, z dalszymi planami na połączenie z Tomaszowem Lubelskim oraz Włodzimierzem Wołyńskim. Jednak projekt ten nie został zrealizowany z powodu konfliktów z sąsiednimi miastami, m.in. Szczebrzeszynem i Tomaszowem Lubelskim, które również dążyły do uzyskania nowych połączeń kolejowych.

Władze carskie ograniczały przebieg linii z powodów strategicznych, dążąc do utrzymania strefy buforowej przy granicy z Austro-Węgrami. Decyzje te miały na celu zmniejszenie różnic w gęstości sieci kolejowej między Rosją a Królestwem Polskim oraz ułatwienie procesu rusyfikacji. Dopiero przed wybuchem I wojny światowej, w grudniu 1913 roku, Rosjanie zdecydowali się na zmianę polityki. W ramach umowy z Francją uzyskali kredyt w wysokości 2,5 miliarda franków na rozbudowę linii kolejowych sięgających aż 15 000 kilometrów.

Podczas wojny, w miarę ofensywy rosyjskiej, budowa torów była kontynuowana, a w rejonie Hrubieszowa powstały m.in. linie Lublin – Rozwadów oraz Włodzimierz Wołyński – Sokal. Planowano również trasę z Tomaszowa do Horodła, która miała skomunikować się z linią Chełm – Włodzimierz Wołyński. Niestety, w 1915 roku wojska niemieckie i austro-węgierskie przejęły kontrolę nad regionem, a w latach 1916-1918 zbudowały własną linię z Zawady k. Zamościa do Wojnicy k. Włodzimierza.

Dopiero w 1927 roku powstał pierwszy dworzec kolejowy w Hrubieszowie, utrzymany w stylu zakopiańskim. W 1939 roku stacja padła ofiarą bombardowań podczas kampanii wrześniowej, w tym incydentu, który miał miejsce 12 września ze strony Luftwaffe oraz 16 września, kiedy zajęta przez Niemców stacja została zbombardowana przez polskie wojska.

Na początku 1944 roku budynek dworca został wysadzony przez oddział Armii Krajowej. Po zakończeniu II wojny światowej w miejscu zniszczonego obiektu zbudowano nową, tymczasową konstrukcję. W 1983 roku miała miejsce inauguracja nowoczesnego dworca pod nazwą „Hrubieszów Miasto”.

Przewóz pasażerów

W przeszłości

Na początku lat 90. XX wieku stacja Hrubieszów Miasto była obsługiwana przez cztery dzienne pociągi pasażerskie. Kursowały one w kierunkach do Zawady, Warszawy Zachodniej, Wrocławia Głównego oraz do Stalowej Woli Rozwadów i Rejowca, z odnośnikiem do Krakowa Płaszowa, który kursował do roku 1995. Jednakże, z powodu ekonomicznych wyzwań związanych z tymi połączeniami, od 28 maja 2000 r. zdecydowano się na zlikwidowanie tych tras.

Nowe połączenia, Hrubieszów – Zawada oraz Hrubieszów – Zamość, zostały wprowadzone, jednak z łącznymi trasami do Rawa Ruska – Warszawy oraz Zamość – Wrocław. Pierwsze z tych połączeń zostało przerwane 11 grudnia 2002 r., a drugie 12 grudnia 2004 r. Od 2004 roku organizowany jest raz w roku pociąg do Częstochowy, odbywający się w pierwszym weekendzie listopada z okazji pielgrzymki kolejarzy, a w 2011 roku pociąg ten wyruszył w kierunku Częstochowy Stradom 12 listopada (TLK 24104). Regularne połączenia pasażerskie powróciły na tę stację 10 grudnia 2017 roku.

Obecnie

Obecnie stacja Hrubieszów Miasto obsługiwana jest przez dwa zestawy pociągów przewoźnika PKP Intercity:

Dodatkowo, stacja służy również do przeładunku towarów na Linię Hutniczą Szerokotorową. Osobny artykuł można znaleźć pod tym linkiem: Przejście graniczne Hrubieszów-Włodzimierz Wołyński.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. P.K.P.P.K.P. Intercity P.K.P.P.K.P., Od 10.12.2023 r. nowy rozkład jazdy pociągów [online], www.intercity.pl [dostęp 28.05.2023 r.]
  3. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  4. Krótka rzecz o tym jak to kolej w Zamościu budowano | LubelskaKolej.net [online], lubelskakolej.net [dostęp 23.11.2017 r.] 
  5. Warsaw University Digital Library - Kurjer Kolejowy i Asekuracyjny. Dwutygodnik poświęcony sprawom kolejowym, asekuracyjnym i ekonomicznym. R. 19, 1914, no 14 (643) [online], ebuw.uw.edu.pl [dostęp 23.11.2017 r.] 
  6. Warsaw University Digital Library - Kurjer Kolejowy i Asekuracyjny. Dwutygodnik poświęcony sprawom kolejowym, asekuracyjnym i ekonomicznym. R. 19, 1914, no 11 (640) [online], ebuw.uw.edu.pl [dostęp 23.11.2017 r.] 
  7. Generator plakatowych rozkładów jazdy pociągów, w tym dla stacji Hrubieszów Miasto.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Przejście graniczne Hrubieszów-Włodzimierz Wołyński | Hrubieszów LHS | Ulica Uchańska w Hrubieszowie

Oceń: Hrubieszów Miasto

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:20